Lasses GM sida

Teknik:

Innehåll
1. Grundläggande kontroller
2. Avläsning ECU felkoder
3. Återställning av ECO-flex service indikator
4. Konvertering till 2.2E motor
5. Tändinställning 2.2E med EAI-tändning
6. Modernt 12-volts elsystem för veteranare


1. Grundläggande kontroller
Har sammanställt en liten kontrollista som man oavsett  typ av motorstörning  alltid bör börja med. Dessa enkla visuella kontroller tar inte många minuter att göra och är faktiskt en förutsättning för all vidare felsökning.
# Oljor och vätskor
# Luftfilter
# Batteriet
# Fördelarlock och tändkablar
# Tändstiften - säger en hel del om motorns skick
# Slangar - speciellt vacum och vevhusvent
# Elkablar / kontakter
# Drivremmar
# Avgasläckor - speciellt läckor före lambdasensorn
Dessa punkter går som sagt ganska fort att kolla och ofta hittar man felet redan här.

2. Avläsning ECU-felkoder Opel -96  tom årsmod 98/99 .16-pol diagnoskont.
1. Bygla stift 5 och 6 på kontakten,  som oftast hittas under en panel framför handbromsen.

                                                   

2. Vrid på tändningen
3. Koderna blinkas nu ut på motorlampan.  Varje kod blinkas 3 ggr innan nästa kod.

Ex   10-3-3-5----10-3-3-5----10-3-3-5  för felkod P0335
finns inga fler felkoder fortsätter den att blinka 10-3-3-5.

4. Efter avslutad avläsning: vrid av tändningen och ta bort byglingen från kontakten.
   *Felkoder kan raderas genom att koppla loss minuspolen på batteriet under ca 5 minuter.

Felkoder 4-siffriga
*FELKODER  Simtec 56.5  (4-siffriga koder 96-99/00)          bla Vectra B Omega B
*FELKODER  Opel  00/01>  EOBD    *OBS dessa måste avläsas med scanner* Motorfelkoder börjar med ett P 

Avläsningen på äldre  modeller från 87-95med 10 polig kontakt är likartad. 2-siffriga felkoder.
94-95 kan finnas både 10/16-pol kontakter
   Man byglar stift A ocb B på den 10-poliga kontaktenför motorfelkoder

 Felkoder 2-siffriga
*FELKODER  Bosch Motronic                        bla Kadett/Ascona/Astra/VectraA/Calibra/OmegaA/Senator/ Omega V6
*FELKODER  GM Multec                                bla.Kadett/Astra 1.6i Corsa/Tigra 1.3 1.4i  
*FELKODER  Simtec 56.0/56.1                     bla VectraA/Calibra(XEV) tidiga Omega B (XEV)

De flesta styrdon som inte är EOBD/ OBD-2 kompatibla (till ca-98/99)går att läsa av på detta sätt
Klicka härför att se vilket styrdon din Opel har


3. Återställning av ECO-flex service indikator.
Astra G mfl. 

1. Tändningen från.
2. Tryck in knappen för trippmätaren och håll den intryckt.
3. Vrid på tändningen, håll fortfarande trippmätarknappen intryckt.
4. Service-Indikatorn ska nu blinka  (InSP) i ett par sekunder därefter (-------).
5. Släpp trippmätarknappen, nu ska klockan eller trippmätaren visas.
6. Vrid av tändningen. Klart !

Vectra C 
1. Tändningen från
2.
Tryck in knappen för trippmätaren och håll den intryckt.
3. Trampa ner brompedalen och håll den nedtryckt
4. Vrid på tändningen (trippmätere och broms fortfarande nedtryckta)
5. Efter 5-10 sek ska det stå 34 000Km under serviceindikatorsymbolen  (oljekanna+skiftnyckel)
6. Släpp trippmätarknappen och bromspedalen.
7. Vrid av tändningen. Klart !

Fakta från obd-2.de  och obd2.se  Alla uppgifter lämnade  utan personligt ansvar.    Lasse




4. Konvertering till 2.2E motor 
(från 15S,16S,17S,19S,20S förgasarmotor)  
Behövs: 
2.2Emotor komplett med all elektronik/insprutning,tändsystem, bränslepump osv
Ev. 2,2ans kylexpansionkärl om du ska använda det.
Kopparrör 8mm (+en stump 12mm)
Förfilter
Återanvänds från gamla Cih förgasarmotorn:
Oljetråg
Pickupp
Oljesticka
Motorfästen
Åtgärder på 2.2E motor:
1. Knacka ur pluggen ur det bakre hålet för oljesticka och plugga sen det främre
2. Montera oljepickuppen från gamla Cih motorn
3. Montera oljetråget från gamla Cih motorn
4. Montera på motorfästena från gamla Cih motorn
                    klar för montering
Åtgärder bränsl/avgasesystem:
1. Nytt tillopp(12mm) från tank till bränslepump behövs. Om du inte har nån sil på tilloppet
så behövs det nåt slags förfilter innan pumpen. Som förfilter använde jag en VVS-detalj
med sil och 12mm anslutningar
2. Montera bränslepump/pulsdämpare/filter vid tanken
3. Nytt tilloppsrör (8mm) behövs från bränslepump till motorrum
4. Gamla tilloppsröret används som retur
5. På främre avgasröret måste flänsen bytas till den större om du inte redan har den
Åtgärder elsystem
1. Bilar med brytartändning har en motståndstråd(1,8ohm) mellan tändningslås och pol 15 
på tändspolen.Den måste bytas ut till en vanlig koppartråd för att det ska funka med
2,2an elektroniska tändning EAI.  (2,2an tändspole måste även användas.)
2. Elkabel till bränslepumpen        (via en säkring)
3. De positioner på elschemat som ska anslutas till bilens elsystem är:
         5.Röd anslutes till batteri + 
         6.Svart anslutes till pol15 på tändspolen
         7.Grön anslutes till pol1 på tändsspolen
         8.Svart/röd anslutes till pol50 (på startmotor eller tändningslås)
         9.Vit anslutes till bränslepump (via en säkring 15A)
         Sen har EAI-boxen 3 tampar som ska anslutas så här:
         1.Brun till jord
         2.Grön till tändspole pol1
         3.Svart till tändspole pol 15
Alla kontakter till insprutningen är olika och går egenligen inte att plugga in på fel ställe
                                Elschema Bosch LE-jetronik med tomgångsstyrning

                                                   2,2E  Installerad i min Manta A
                

5. Tändinställning 2.2E med EAI-tändning
     
Har fått förfrågningar  ang tändinställning på 2.2E med EAI-tändning. Det många missat är att boxen        
       måste ställas i inställningsmode för att det ska bli rätt.

1.    Ta loss kontakten från trottelbrytaren(syns på bilden ovan) och kortslut dom tre stiften i kontakten med tex.            ett par trådstumpar , detta ställer elektronikboxen i inställningsläge.
2.    Starta motorn
3.    Rikta stroboskoplampan mot inställningsmärkena på bröstkåpan. Om justering behövs, lossa klämbulten och vrid        på fördelaren tills märket på remskiva och bröstkåpa linjerar. Dra fast klämbulten.
4.    Stanna motorn, ta bort byglingen och anslut trottelkontakten igen. Tändningen är nu korrekt justerad.
      


6. Modernt 12-volts elsystem för veteranare
Har konstruerat ett elschema  som jag kommer att använda för min Opel Olympia Rekord -60  som ska få ett helt nytt modernt 12volts elsystem.
6-voltskomponenter återanvänds/modifieras:
        Startmotor: går att köra på 12 volt utan modifiering (ej alltför långa startförsök)
        Fläktmotor: modifieras med ett effektmotstånd
        Tankmätare: behövs en  spännings stab 12/6volt som monteras på baksidan av instr.panel
                               (räcker även till att driva  tempmätaren om du har en elektrisk 6volt)
Nya  elkomponenter:
        Helt nytt elkablage
        Batteri  12V/44Ah
        Generator  12V/45A
        Säkrings/reläbox  (använder en från VectraA)
        Reläer 12V ,blinkrelä mm
        Torkarmotor 12V, ( anvönder en lätt modifierad från MantaA)
        Signalhorn 12V
        Cigarettändare  12V (om den är nödvändig...)
        Effektmotstånd 2,2ohm/20Watt till fläkten                       (Clas Ohlsson)
        Spänningsstabilisator 12/6 Volt till tankmätare                  (Clas Ohlsson)
        Alla glödlampor måste förstås bytas till 12V.

                                                                    Elschema 12 volt    






 
Alla uppgifter lämnade  utan personligt ansvar.    Lasse